2

Η "ΕΚΚΙΝΗΣΗ' στεγάζεται σε ένα κτίριο 4 επιπέδων όπου κάθε επίπεδο εξυπηρετεί διαφορετική λειτουργική ανάγκη. Το κτίριο παρέχει ιδιωτικές άνετες θέσεις parking και μια ειδικά διαμορφωμένη πισίνα.

Η υδροθεραπεία (aquatic therapy) χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια από πολλούς θεραπευτές της υγείας και ευεξίας έχοντας θεαματικά αποτελέσματα σε πολλούς τομείς. Πλέον η υδροθεραπεία συνδυάζεται και χρησιμοποιείται από πολλούς  παιδιατρικούς εργοθεραπευτές παγκοσμίως.

1O εργοθεραπευτής επιλέγει το νερό σαν θεραπευτικό μέσο διότι η υδροστατική πίεση προσφέρει μια ίση και διαρκή ποσότητα πίεσης σε όλα τα μέλη του σώματος και προσφέρει αντίσταση ώστε να βοηθά στην εισροή ποσότητας ιδιοδεκτικού ερεθίσματος, στην μυϊκή ενδυνάμωση και την αεροβική άσκηση, χωρίς όμως να υπερφορτίζεται ο μαλακός ιστός. Η άνωση μειώνει το βάρος του σώματος μέχρι και 60% ,προσφέρει στήριξη στο σώμα χωρίς να επιβαρύνει τις αρθρώσεις, επιτρέπει την αύξηση του εύρους κίνησης και της δύναμης χωρίς να χρειάζεται υπερπροσπάθεια από το παιδί.  Επίσης και η θερμοδυναμική ,που αναφέρεται στην θερμοκρασία του νερού, αναγνωρίζεται κοινός για τα θεραπευτικά οφέλη όπως χαλάρωση, μείωση πόνου και χαλάρωση του μυϊκού τόνου.
(Dubois 2011, Becker 2009)

Γενικά το παιδί κατά την συμμετοχή στην θεραπευτική διαδικασία στο νερό μπορεί  να αναπτύξει η να αυξήσει την απόδοση του στα παρακάτω:
Σωματικά : δύναμη – συντονισμό - εύρος κίνησης-ισορροπία- οπτικοχωρική αντίληψη- καρδιοαναπνευστική λειτουργία- αντοχή- χαλάρωση -αισθητηριακή επεξεργασία
Ψυχολογικά : Διάθεση – αυτοεκτίμηση - εικόνα σώματος- μείωση άγχους - αίσθηση ασφάλειας στο νερό

Άλλο : Γλώσσα – δεξιότητες επικοινωνίας -μείωση αντικοινωνικής συμπεριφοράς- μείωση αυτό- ερεθιστικών συμπεριφορών- κολυμβητικές δεξιότητες - συμμετοχή στο παιχνίδι- αυτό- φροντίδα- διάρκεια προσοχής- δημιουργία χόμπι.
(Cole, Becker 2004,Dubois 2011, Pan 2010, Walker 2006, Broach, Dantillo 1996)

Όπως λοιπόν διαπιστώνουμε και από τα παραπάνω οι διαγνωστικές κατηγορίες που θα μπορούσαν  να ωφεληθούν από μια τέτοιου τύπου θεραπευτική διαδικασία είναι  πάρα πολλές. Τυπικά όμως μπορούμε να παραθέσουμε τις παρακάτω:

Νευροκινητικές αναπηρίες – ελλείμματα
Μυοπάθεια

Σύνδρομα
Αναπτυξιακή καθυστέρηση
Διαταραχή του φάσματος του αυτισμού
Διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητα
Διαταραχές του συναισθήματος και / ή  της συμπεριφοράς κ.α.

Το νερό δίνει την δυνατότητα για την δημιουργία μικρών ομάδων που θα εκπαιδεύονται από τον εργοθεραπευτή με στόχο την κοινωνική αλληλεπίδραση, το ελεύθερο  ομαδικό παιχνίδι, το παιχνίδι με κανόνες, την εκμάθηση κολύμβησης ή  και την προετοιμασία για ένταξη σε πολυμελής αθλητικές ομάδες. Έτσι ενισχύονται και ατομικές δεξιότητες όπως:

Παρορμητικότητα
Συμπεριφορά

Συγκέντρωση
Μίμηση
Γνωστική  - κοινωνική αντίληψη
Εμπλουτισμός παιχνιδιού κ.α.
Δημιουργία χόμπι

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται κυρίως από το κέντρο ΕΚΚΙΝΗΣΗ  για την εργοθεραπεία στο νερό είναι:

Sensory Integration Therapy
Bobath

Τeacch
Kλασικές εργοθεραπευτικές τεχνικές
Halliwick 

Επίσης όλοι οι θεραπευτές είναι πιστοποιημένοι με πτυχίο ναυαγοσωστικής σχολής για την ασφάλεια του χώρου και των παιδιών. Η θερμοκρασία του νερού είναι σταθερά στους 30 – 32 βαθμούς που απαιτείται στα πλαίσια τις υδροθεραπείας. Η πισίνα είναι σε κλειστό χώρο με εξαερισμό, έχει μήκος 4m  ,πλάτος  7 m    και  βάθος 95 πόντοι . Ο χώρος της πισίνας έχει δημιουργηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να νιώθουν άνετα και  να τους προσφέρει κίνητρο για παιχνίδι και εξερεύνηση. Το παιδί δεν χρειάζεται να έχει παρακολουθήσει ξανά κάποιο κολυμβητικό πρόγραμμα για να ενταχθεί στην θεραπευτική διαδικασία.

Άρθρο από την Βασιλική, Χατζηπαρίση Ε/Θ, SI

Βιβλιογραφία
1. Andrew j. Cole, Bruce Becker. Comprehensive  Aquatic Therapy. Butterworth – Heinemann, 2004.
2. Halliwick Association of Swimming Therapy. Foundation course handbook. Hallwick Association of swimming therapy, 2008
3. Maggie Dudois. Aquatic therapy for children with ASD, occupational therapist perspectives .University of Puget Sound 2011.
4. Lisa k. walker. Clinicians perceptions of Benefits of aquatic therapy for young children with autism. A preliminary study,26, 13-22.
5. Bruce E. Becker. Aquatic therapy Q scientific foundations and clinical rehabilitation applications. American Academy of Physical medicine and Rehabilitation, 1, 859 – 872, 2009